Jak przestać pić?

Zaprzestanie picia alkoholu to dla niektórych zmiana stylu życia – pożegnanie się z kacem, lepszy sen, zrzucenie zbędnych kilogramów i więcej energii. Dla innych może to być wyzwanie dla zdrowia, zaprzyjaźnienie się z kimś, kto nie pije alkoholu lub niepicie ze względów medycznych takich jak choroba wątroby lub przyjmowanie leków. Bez względu na powód, dobrą wiadomością jest to, że każdy może przestać pić. A jeśli myślisz o usunięciu alkoholu ze swojego życia, nie jesteś sam. W artykule podpowiadamy, jak powstrzymać się od picia alkoholu?

Czas na zmiany

Picie jest w dużym stopniu akceptowalne społecznie jako sposób radzenia sobie ze stresem, a nawet potencjalny lek na bezsenność lub lęk. Natomiast alkohol tylko pozornie wspiera w tych problemach, na dłuższą metę może nawet zaszkodzić lub spotęgować te dokuczliwości. Nawet umiarkowane picie może sprawić, że poczujesz się oszołomiony, zamglony lub kaca

Im więcej pijesz, tym bardziej prawdopodobne jest, że zauważysz negatywne skutki zdrowotne, takie jak zakłócony sen, problemy trawienne, problemy z pamięcią, zwiększony niepokój, depresja, drażliwość, a nawet nieporozumienia i konflikty z bliskimi. 

Gdy te efekty zaczynają się nawarstwiać, możesz się zastanawiać, czy nadszedł czas na przerwę. Niezależnie od tego, czy chcesz całkowicie przestać pić, czy zrobić sobie przerwę na czas nieokreślony, te wskazówki pomogą Ci stworzyć plan, który będzie dla Ciebie odpowiedni.

Jak przestać pić alkohol - domowe sposoby

Zmień swoje nawyki związane z piciem –  zamień wieczorne wino lub piwo na ulubioną herbatę lub piwo bezalkoholowe. Jeśli często chodzisz na spotkania do pubu, zmień lokalizację na kawiarnię. Jeśli kojarzysz picie z pewnymi wydarzeniami, takimi jak wakacje, opracuj z wyprzedzeniem plan zarządzania nimi. Stale monitoruj swoje uczucia. Kiedy jesteś zmartwiony, samotny lub zły, możesz ulec pokusie, by sięgnąć po drinka. Staraj się pielęgnować nowe, zdrowe sposoby radzenia sobie ze stresem.

Prowadź dziennik swojego picia – przez trzy do czterech tygodni śledź każdy napój. Dołącz informacje o tym, co i ile wypiłeś, a także gdzie byłeś. Porównaj to ze swoim celem. Jeśli masz problem z utrzymaniem się w postanowieniach, porozmawiaj o tym z lekarzem.

Uważaj na presję znajomych i rodziny – ćwicz sposoby, by grzecznie powiedzieć „nie”. Nie musisz pić tylko dlatego, że inni tak robią i nie powinieneś czuć się zobowiązany do przyjmowania każdego oferowanego Ci drinka. Trzymaj się z dala od ludzi, którzy zachęcają Cię do picia. Spędzanie czasu z ludźmi, którzy nie piją, pomaga wyćwiczyć nowe nawyki.

Usuń dostęp do alkoholu – nie trzymaj alkoholu w swoim domu. Brak alkoholu w domu może pomóc w ograniczeniu picia, unikaj barów i sklepów monopolowych.

Zajmij swoją głowę – wybierz się na spacer, uprawiaj sport, wyjdź coś zjeść lub obejrzyj film. Kiedy jesteś w domu, wybierz nowe hobby lub powróć do starego. Malowanie, gry planszowe, gra na instrumencie muzycznym, obróbka drewna — te i inne zajęcia są świetną alternatywą dla picia.

Detoks alkoholowy

Detoks to pierwszy krok w leczeniu alkoholizmu. W tym czasie alkohol i inne szkodliwe metabolity są całkowicie wypłukiwane z organizmu. Detoksykacja alkoholowa definiowana jest jako naturalny proces zachodzący w organizmie podczas próby oczyszczenia organizmu z produktów przemiany materii i toksyn z nadmiernego, długotrwałego spożywania alkoholu. Detoksykacji alkoholowej w warunkach terapeutycznych zwykle towarzyszą leki, obserwacja lekarska i poradnictwo. Odtrucie i detoks reguluje cały organizm.

Terapia alkoholowa

Jeżeli domowe sposoby nie są wystarczające warto sięgnąć po pomoc profesjonalistów. Terapia może pomóc Ci zastanowić się nad sobą i zrozumieć powód, dla którego pijesz. Może również pomóc w zmianie wzorców myślowych, aby uniknąć alkoholu. Możesz również uczestniczyć w spotkaniach Anonimowych Alkoholików (AA) lub innych spotkaniach grup wsparcia. To zapewni ci społeczność innych trzeźwych przyjaciół. Najlepszym sposobem na zaprzestanie picia jest uczęszczanie do ambulatoryjnej lub stacjonarnej placówki rehabilitacyjnej.

Źródła
M. Łaszek, E. Nowacka i inn., Konsumpcja alkoholu i stosowanie substancji psychoaktywnych, [w:] Probl Hig Epidemiol, Tom 92 (nr 1), Zakład Higieny i Promocji Zdrowia, Katedra Higieny i Epidemiologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi 2011, s. 114-119.
Z. Mielecka-Kubień, E. Wędzicha, Ocena skutków picia alkoholu przez osoby uzależnione, [w:] Alkoholizm i Narkomania, Tom 21 (nr 1), Instytut Psychiatrii i Neurologii 2008,  s. 21-38.
https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/11-ways-to-curb-your-drinking